تذرو
نقش تحلیل و آنالیز در کارآمدی نرم افزار های سفارش مشتری

نقش تحلیل و آنالیز در کارآمدی نرم افزار سفارش مشتری

هرسازمانی که تاکنون روی پروژه های نرم افزار سفارش مشتری کار کرده باشد با داشتن یک تیم ماهر برای پیاده سازی نرم افزار موافق است. اگرچه هر یک از اعضا نقش مهمی را ایفا می کند ولی مشارکت یک تحلیلگر با تجربه می تواند موفقیت یک پروژه را تضمین کند. به دلیل متنوع بودن درخواست ها، یک تحلیلگر کسب و کار دامنه پروژه را تعیین می کند و همچنین الزامات و استانداردهایی را که در پروژه باید رعایت شود را اجرا می کند. ارزشی که یک تحلیلگر کسب و کار برای یک پروژه نرم افزار سفارش مشتری به ارمغان می آورد باورنکردنی است اما گاهی اوقات نادیده گرفته می شود.

یک تحلیلگر کسب و کار که گاهی اوقات به عنوان تحلیلگر سیستم های تجاری نیز از او یاد می شود  باید از ابتدای پروژه درگیر شود. تحلیلگر کسب و کار با ذینفعان برای تجزیه و تحلیل و مستندسازی فرآیندهای تجاری برای سیستم در حال توسعه، تعیین الزامات عملکردی، شرح جزئیات پروژه نرم افزار سفارش مشتری، تعیین الزامات جهت پیاده سازی پروژه و پشتیبانی از آن همکاری می کند.

از این رو می توان از تحویل دقیق زمان پروژه و همچنین هزینه و نیروی انسانی دخیل در پروژه اطلاعات دقیقی کسب کرد، که نتیجه آن صرف هزینه کمتر جهت انجام پروژه است.

اهمیت سرمایه گذاری در تجزیه و تحلیل خوب کسب و کار، در انجام پروژه های نرم افزار سفارش مشتری

ما اغلب داستان هایی درباره یک پروژه توسعه و تولید نرم افزار سفارش مشتری را شنیده ایم که در زمان مقرر انجام نپذیرفته و یا با صرف بودجه زیادی انجام آن شده است، قطعا هیچ کس نمی خواهد پروژه اش به این شکل اتمام یابد.

با این حال ، ما بسیاری از شرکت ها را می بینیم که بدون توجه به مراحل برنامه ریزی ، تجزیه و تحلیل و طراحی یک پروژه نرم افزاری می خواهند هرچه سریعتر به مرحله تولید برسند. در اینجا می توان به جمله معروف بنیامین فرانکلین اشاره کرد: “با عدم آماده سازی ، شما برای شکست آماده می شوید.”

این سناریو را در نظر بگیرید: شما قصد سفر به کشور جدید که قبلاً هرگز ندیده اید را دارید. من تصور می کنم شما به احتمال زیاد خیلی دقیق سفر خود را برنامه ریزی می کنید. از قبل جستجو کنید که آیا می توانید ماشین اجاره کنید یا نه ، کجا اقامت خواهید کرد ، چه نوع غذایی می خورید و بسیاری چیزهای دیگر. ممکن است عصبی باشید زیرا به زبان محلی صحبت نمی کنید یا شاید به این دلیل که امن ترین مکان برای شما نیست.

در این میان اگر غریبه ای به شما گفت: “فقط به من اعتماد کنید. من شما را به همه جا می برم و همه چیز در کنار من خوب پیش خواهد رفت، “آیا شما قبول می کنید؟ یا بهتر است  به دنبال یک شرکت معتبر با سالها تجربه و منابع محکم و یک مترجم قابل اعتماد باشید.

چندین برابر قیمت پایین تر وسوسه انگیز است بنابراین ایمنی شخصی خود را در معرض خطر قرار می دهیم.

همین اتفاق در دنیای نرم افزار نیز رخ می دهد، ممکن است پیشنهاد یک شرکت از نظر هزینه در مقابل شرکتی که هزینه بالاتری پیشنهاد داده وسوسه انگیز باشد ولی شرکت گرانتر در ابتدا  تجزیه و تحلیل نیاز های شما را انجام دهد و در نتیجه  پروژه با برنامه ای مشخص و دقیق تری پیش خواهد رفته و منجر به شکست نشود.

تجزیه و تحلیل خوب کسب و کار قبل از شروع مرحله توسعه مزایای بسیاری را به شما ارائه می دهد:

·         این اقدام جزئیات مورد نیاز شما را در سطح صفحه و تمامی فیلد ها و دکمه های فرم شرح می دهد ، و پیش از این بسیاری از مشکلات و مواردی را که ممکن است پیش بینی نشده باشد مورد بررسی قرار می گیرد.

·         یک بازه زمانی بسیار دقیق از مدت زمان پروژه را به شما ارائه می دهد.

·         به شما اطلاع می دهد که به چه نوع منابعی نیاز دارید.

·         همچنین یک طرح عالی برای پیش بینی هزینه ارائه می دهد.

تجزیه و تحلیل دقیق که از قبل انجام شده باشد ، بسیاری از شکاف ها را از بین می برد و در هنگام تولید نرم افزار اختلافات میان کارفرما و پیمانکار به حداقل خواهد رسید.

تجزیه و تحلیل تکنیک مهمی است که در توسعه نرم افزار استفاده می شود. این به ما کمک می کند تا در هنگام ایجاد تغییر در سیستم نرم افزار ، دامنه تغییرات را محدود کنیم. نظارت بر خطرات ناشی از تغییر و منابعی که باید برای تغییرات احتمالی برنامه ریزی کنیم از دیگر نقش های تحلیل و آنالیز می باشد.

تاثیر تجزیه و تحلیل کسب و کار در گردش کار توسعه نرم افزار سفارش مشتری

تاثیر تجزیه و تحلیل کسب و کار در گردش کار توسعه نرم افزار سفارش مشتری

برای درک بهتر اهمیت تجزیه و تحلیل کسب و کار ، تاثیرگذاری یک تحلیلگر را در بخش های مختلف اجرای یک پروژه بیان میکنیم:

·         شناسایی نیازمندی های کسب و کار

در ابتدای پروژه ، یک تحلیلگر شروع به کار با ذینفعان اصلی شرکت برای انتقال چشم انداز پروژه و الزامات آن می کند. به طور معمول ، تحلیلگر با در نظر گرفتن کاستی های نرم افزار و شناسایی نیاز مشتری سعی در حل آن دارد. مهم است که با یک تحلیلگر باتجربه مشورت کنید که صادق باشد و دید شما را به یک دید واقع بینانه و عملی محدود کند. یک تحلیلگر باید اطمینان حاصل کند که همه ذینفعان چشم انداز واحدی دارند. این کار را می توان با انجام موارد زیر انجام داد.

انجام مصاحبه: مصاحبه بسیار رایج و ارزشمند است. یک تحلیلگر می تواند با طرح یک سری سوالات، نگرانی ها و نقطه نظرات ذینفعان مختلف را بشناسد.

پرسشنامه ها: اگر تعداد زیادی از ذینفعان وجود داشته باشد ، ارسال پرسشنامه روشی کارآمد برای جمع آوری اطلاعات است.

تجزیه و تحلیل اسناد: یک تحلیلگر می تواند اسناد موجود را مرور کرده و اطلاعات مربوط به روندها و پیشنهادات فعلی را جمع آوری کند.

نمونه سازی اولیه: وقتی ذینفعان درمورد نیازهای خود ابهام ندارند ، ساخت نمونه اولیه ساده می تواند به درک درستی از سیستم و نیازهای آنها کمک کند.

بدون تجزیه و تحلیل مناسب قبل از ساختن نرم افزار سفارش مشتری ، ممکن است در نهایت توسعه دهندگان، نرم افزار ناقصی را بسازند که مشکلی را حل نمی کند. یا بدتر از آن ، ممکن است مجبور باشند که نرم افزار را دوباره تولید کنند. این دلیلی است که تحلیل گران کسب وکار های نرم افزاری معمولاً به عنوان صاحب محصول در یک پروژه توسعه چابک نقش دارند.

·         کشف ارتباطات و تجزیه و تحلیل پیچیدگی های فنی

یکی از نقشهای اصلی یک تحلیلگر کسب و کار تسهیل ارتباط بین ذینفعان و توسعه دهندگان است. تحلیلگر کسب وکار با ذینفعان پروژه کار می کند تا نیازهای آنها را به چیزی تبدیل کند که برای توسعه دهندگان قابل درک باشد ، در عین حال نیازهای توسعه دهندگان را به چیزی که مشتری می توانند درک کنند ، انتقال می دهد.

یک تحلیلگر کسب وکار به عنوان مترجم نیازهای کسب و کار انجام وظیفه می کند. داشتن یک تحلیلگر در تیم شما اطمینان حاصل می کند که نیازهای ذینفعان برآورده می شود و با چشم انداز کلی پروژه سازگار است.

بدون کمک یک تحلیلگر،  زمان زیاد و به طور ناکارآمد صرف یک پروژه می گردد. توسعه دهندگان نمی توانند زمان زیادی را در جلسات بگذرانند – آنها باید بر روی توسعه نرم افزار تمرکز کنند. پس از آنکه تحلیلگر کسب وکار نیازهای همه ذینفعان را بررسی کرد ، می تواند آنها را به طور واضح به صورت مستندات جامع و کامل که مورد تایید ذینفعان باشد، به تیم توسعه انتقال دهد.

تحلیل گران کسب وکار علاوه بر ترجمه نیازهای تجاری ، موارد فنی را نیز برای ذینفعان ترجمه می کنند. برای تحلیلگران مهم است که توانایی تجزیه و تحلیل پیچیدگی های فنی را داشته باشند تا ذینفعان به راحتی بتوانند هر مسئله ای که ممکن است رخ دهد را درک کنند. از این طریق ، ذینفعان می فهمند که توسعه دهندگان برای رفع مشکلات چه می کنند و چه مدت طول می کشد.

یکی دیگر از مزایای داشتن یک تحلیلگر کسب و کار در تیم، ارتباطاتی است که ممکن است در جامعه کسب و کار داشته باشند. تحلیلگر شما احتمالاً روی پروژه هایی مشابه پروژه شما کار کرده است.

·         تست نرم افزار و تضمین اجرای صحیح سیستم

یک تحلیلگر کسب و کار می تواند پس از توسعه نرم افزار، آن را تست نماید و  تاییدی باشد بر اجرای صحیح سیستم با توجه به درخواست ذینفعان.

·         صرفه جویی در هزینه های تولید نرم افزارهای سفارش مشتری

پس از ثبت و تحلیل کلیه الزامات پروژه ها ، تحلیل گران کسب و کار می توانند هزینه پروژه را پیش بینی کنند. این بدان معناست که از ابتدا هزینه های تخمینی پروژه با کلیه ذینفعان تقسیم می شود. اگر از داشتن یک تحلیلگر کسب و کار در تیم خود غافل شوید یا با یکی از آنها مشورت نکنید ، ممکن است نیازهای خاصی را از دست بدهید که در نتیجه هزینه های بیشتری برای کار مجدد شما پیش رو خواهد داشت. در نتیجه ، تکمیل پروژه توسعه نرم افزار شما بسیار بیشتر به طول می انجامد. هرچه پروژه بیشتر طول بکشد ، هزینه آن نیز بیشتر می شود.

 

تأثیر تحلیل بر تغییرات نرم افزارهای سفارش مشتری چیست؟

تأثیر تحلیل بر تغییرات نرم افزارهای سفارش مشتری

تحلیل، تأثیر تکنیکی است که به شناسایی عواقب احتمالی هر تغییری که می خواهیم در یک سیستم نرم افزاری ایجاد کنیم کمک می کند. جهان مدام در حال تغییر است. حتی پیشرفته ترین سیستم نرم افزاری برای همگام شدن با دنیای چالش برانگیز نیاز به ایجاد تغییراتی دارد، که این تغییرات اجتناب ناپذیر است. این تغییرات ممکن است از منابع مختلف مانند تعدیل نیازهای کسب و کار، نیازهای جدید ، فناوری های جدید و غیره ناشی شود. اما از آنجا که سیستم های نرم افزاری می توانند بسیار پیچیده باشند، به احتمال بسیار زیاد این تغییرات منجر به تاثیر بر روی بخش های دیگر نیز می شوند. پرش به سیستم نرم افزار بدون در نظر گرفتن یک برنامه مناسب ، خطرناک است. با انجام تجزیه و تحلیل می توان توجه داشت که قبل از ایجاد تغییرات واقعی چه عواملی تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. این به ما کمک می کند تا دامنه تغییر را همراه با برآورد منابع مورد نیاز برای برنامه ریزی تغییرات تعیین کنیم.

یک سری سوال باید در مورد عناصر مرتبط تحت تأثیر تغییرات در نظر گرفته شود ، به عنوان مثال:

·         آیا این تغییرات منجر به عدم اجرای سایر واحدها می شود؟

·         آیا این تغییرات باعث نقص عملکرد سیستم می شود؟

·         برای اجرای تغییرات به چه میزان نیروی انسانی، زمان و هزینه نیاز داریم؟

بسته به موضوع و ماهیت آن کسب و کار و همچنین پیچیدگی سیستم ، ممکن است سوالات بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.

 

نتیجه گیری

همانطور که مشاهده می کنید ، تجزیه و تحلیل کسب و کار بخش مهمی در توسعه و تولید نرم افزارهای سفارش مشتری است. تحلیل گران کسب و کار اعضای حیاتی تیم پیاده سازی هستند و ارزش فوق العاده ای برای کسب و کار دارند. مزایای داشتن یک تحلیلگر معمولاً قابل مقایسه با هزینه آن نیست.

اگر به دنبال شروع یک پروژه توسعه نرم افزار هستید ، یک تحلیلگر کسب و کار در آنجا خواهد بود تا به محدوده پروژه شما نگاه کند ، الزامات و استانداردهایی را که پروژه باید برآورده کند ایجاد کند ، ارتباط با تیم توسعه را تسهیل کند و از اجرای آن پشتیبانی کند. داشتن یک نفر در تیم پروژه ارزش سرمایه گذاری اولیه را خواهد داشت و در نهایت باعث صرفه جویی در هزینه های کلی پروژه می شود. پروژه خود را با درج یک تحلیلگر کسب وکار در تیم خود از روز اول در مسیر موفقیت قرار دهید.

مراجع

  1. https://www.qat.com/importance-business-analysis-software-development/
  2. https://www.konverge.com/blog/the-importance-of-investing-in-good-business-analysis-in-the-custom-development-process/

 

 

 

 

 

Summary
نقش تحلیل و آنالیز در کارآمدی نرم افزار های سفارش مشتری
Article Name
نقش تحلیل و آنالیز در کارآمدی نرم افزار های سفارش مشتری
Description
تجزیه و تحلیل کسب و کار بخش مهمی در توسعه و تولید نرم افزارهای سفارش مشتری است و با شناسایی نیازمندی های کسب و کار، کشف ارتباطات و تجزیه و تحلیل پیچیدگی های فنی و تست نرم افزار و تضمین اجرای صحیح سیستم عامل اصلی در صرفه جویی در هزینه های کلی پروژه می شود.
Author
Publisher Name
شرکت مهندسی تذرو افزار
Publisher Logo

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *