تذرو

مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار BPR

[av_textblock size=” font_color=” color=” admin_preview_bg=”]
مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار(BPR)

مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار BPR ، به معنای باز مهندسی و بازطراحی فرآیندهای کسب و کار، برای بهبود عملکرد سازمان می باشد.
باز مهندسی فرآیند به معنای کسب و کار موثرتر و کارآمد تر ، انعطاف پذیری و پاسخگویی بیشتر سازمانها برای سهام داران، مشتریان و کارمندان سازمان و در نهایت تولید و خدمت رسانی بهتر سازمان هاست.

تاریخچه‌ی مهندسی مجدد فرایندهای کسب و کار

مایکل همر (Michael Hammer) و جیمز چمپی (James Champy) در اوایل دهه‌ی ۱۹۹۰ کتابی منتشر کردند به‌نام «مهندسی مجدد شرکت‌ها». در این کتاب آمده است که در برخی موارد، تغییرات و بازسازی کامل شرکت تنها راهی است که برای کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت خدمات داریم. به همین علت فناوری اطلاعات یکی از عوامل تأثیرگذار در این مورد است.

همر و چمپی معتقد‌ند خیلی از شرکت‌های بزرگ فرضیاتی در مورد اهداف، کارکنان و تکنولوژی دارند که روی روند کار تأثیر می‌گذارند (که حالا بی‌ارزش شده). آنها هفت اصل را معرفی کردند که به مهندسی مجدد کمک می‌کند تا روند کار را تسریع کند و کیفیت، مدیریت زمان و هزینه‌ها را بهبود ببخشد.

همر و چمپی این هفت اصل را در کتاب خود معرفی کردند.

کارها را بر اساس نتایج برنامه‌ریزی کنید نه بر اساس وظایف؛
همه‌ی فرایندهای شرکت را پیدا کنید و آنها را بر اساس فوریتِ بازطراحی مرتب کنید؛
کارهای فناوری اطلاعات را با کارهای واقعی که اطلاعات را تولید می‌کنند ترکیب کنید؛
منابعی را که از شما دور هستند طوری مدیریت کنید که انگار در سازمان مرکزی قرار دارند؛
به‌جای اینکه نتایج فعالیت‌های موازی را ترکیب کنید آنها را به‌هم متصل کنید؛
مراحل تصمیم‌گیری را برای وقتی بگذارید که کار را انجام می‌دهید و سعی کنید این فرایند را کنترل کنید؛
اطلاعات را یک‌دفعه و در منبع خود به‌دست بیاورید.
همه‌ی اینها به زبان ساده‌تر به چه معنی هستند؟ اساسا برای اینکه تلاش شما در ‌‌BPR موفقیت‌آمیز باشد، باید همه‌ی کارهایی را که برای رسیدن به هدف خود انجام می‌دهید، بررسی کنید. این کار به شما اجازه می‌دهد چند کار را با هم ترکیب کنید. به علاوه، فرایندهای موازی که به یک نتیجه منجر می‌شوند باید در درون فرایند با هم ترکیب شوند، نه اینکه در انتها نتایج آنها ترکیب شود. همچنین باید به همه‌ی منابع در دسترس نگاه کنیم و کارهای انجام‌شدنی را در منطقی‌ترین مکان ممکن قرار بدهیم.

برای اینکه این فرایند را کارآمدتر کنیم، باید به کسانی که این فرایندها را انجام می‌دهند قدرت تصمیم‌گیری بدهیم و سیستم‌های کنترل‌کننده‌ی غیرضروری را حذف کنیم. به‌جای اینکه مراحل اضافی‌ای داشته باشیم که اطلاعات مربوط به فرایندها را ثبت کند، یکی از منابع داخل فرایند باید همه‌ی داده‌های لازم را ارائه بدهد تا دقت کار بیشتر و قسمت‌های غیرضروری حذف شوند.
[/av_textblock]

[av_one_half first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_display=”]

[av_textblock size=” font_color=” color=” admin_preview_bg=”]
گام های مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار BPR از نظر شرکت مهندسی تذرو افزار

گام اول در مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار BPR : تعیین اهداف کسب و کار و فرآیندی آن
با وضع چشم انداز و اهداف فرایند این متدولوژی شروع می شود. و به جای تمرکز بر فعالیت ها و وظایف، جهت حذف گلوگاه های فرایند باز طراحی بر روی کل فرایند انجام شود، تا چشم انداز و اهداف فرایند محقق گردد.

گام دوم مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار BPR : شناسایی فرایندهای نیازمند باز طراحی
در این مرحله به جای بازطراحی تمام فرآیندها ، تنها فرآیندهای کلیدی و موثر، طراحی مجدد میشوند.

گام سوممهندسی مجدد فرآیند کسب و کار BPR : سنجش فرآیندهای موجود
این مرحله به منظور مشخص نمودن مشکلات فرآیندها می باشد. تا با کمک این تشخیص، مقیاسی برای سنجش بهبودهای آتی مشخص گردد.

گام چهارم مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار BPR : تشخیص و تعیین نقش IT
این مرحله جهت تشخیص نقش انفورماتیک در طراحی مجدد فرآیندها صورت می گیرد.

گام پنجم مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار BPR : پیاده سازی نسخه آزمایشی
این نسخه آزمایشی بیش تر از برنامه های کاربردی انفورماتیک ، در سازمان بعنوان پایه بهبود تکرارشونده، پیش از پیاده سازی کامل مورد استفاده قرار میگیرد.
[/av_textblock]

[/av_one_half][av_one_half min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_display=”]

[av_image src=’http://www.tazarv.com/wp-content/uploads/2018/10/bprtazarv.jpg’ attachment=’8968′ attachment_size=’full’ align=’left’ styling=” hover=’av-hover-grow’ link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ animation=’no-animation’ admin_preview_bg=”][/av_image]

[/av_one_half]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *